Ikon

Gunnar Charles Bothner-By

remix teori/ingenting er ferdig

Advarsel: innholdet i denne posten er til tider omstreifende.

spør du meg er videoen over ett bevis på at den økonomiske modellen rundt opphavsrett vi har idag er utdatert og ikke fungerende. Ikke nok med tiden lagt inn i disse videoene, de ligger ute gratis. se siden thru-you for flere usannsynlige remikser og mash-ups.

En ting som har gnagd på meg, midt i forskjellig tanker jeg har puslet med angående ‘ikke-bøker’, digitale media, annotasjoner og diverse flytende media, er remikser. Remikser som vi kjenner godt fra musikkens verden, er en alternativ versjon av en sang/ett stykke,  ofte produsert av dj’er for å gi nye kvaliteter til musikken. Remiksen som vi kjenner den idag oppstod i tidlig dancehall kultur på60- og 70-tallets Jamaica, der dj’er og produsenter lagde instrumentalversjoner av sanger for å gjøre den mer dansbar. Teknikkene ble fort adoptert av diskoscenen, der klubbpublikumet ville ha lengre stykker å danse til. Etter det har kulturen utviklet seg, og har gjennom sampling, dannet grunnlaget for mye av elektronisk musikk vi hører på idag. Igjen, en historie beskrevet bedre andre steder, som hos remix theory.

Remix i en videre forståelse begynner også å dukke opp i kritisk diskurs. Digital kunst- og media blir mediert- og remediert, tenk på utspredelsen av Creative Commons lisenser, open source- software/dokumentarer/publikasjoner/urbanisme/demokrati, ikke-bøker, kolaborative remakes av filmer, mash-ups osv. (for er ikke wikipedia selv en slags remiks? eller hva med Duchamps ‘Fountain’?). Remiksen behandler alt materiale som uferdig, og har i tillegg often en allegorisk tilnærming til materialet som blir brukt. Det remiksede medias aura er igjen i det nye medie etter remiksen. Nye historier, basert på gammel historie, tilskrevet ny mening.

Hvorfor blogger jeg dette? Jeg føler en sterk sammenheng mellom remiksen og de sosiale media. Heller en å tenke brukere som skapere av helt nye ‘artefakter’, er det heller en omskriving, eller reskriving av mening i eksisterende artefakter som skaper nyhet og kulturell utvikling.

https://i2.wp.com/thispublicaddress.com/tPA4/images/06_05/benjamin.jpg

Relevant lesning:

  • Walter Benjamin ‘The work of art in the age of mechanical reproduction
  • Lawrence Lessig ‘Remix
Advertisements

Arkivert i:1

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: